Ondernemersklankbord

Regels voor contactberoepen (zoals kapper, schoonheidsspecialist)

Heeft u een contactberoep (kapper, schoonheidsspecialist, fysiotherapeut) en bent u open in coronatijd? Lees hier de regels.

Heeft u een contactberoep (kapper, schoonheidsspecialist, fysiotherapeut) en bent u open in coronatijd? Lees hier de regels.

Heeft u een contactberoep zoals kapper, schoonheidsspecialist, fysiotherapeut of masseur? Alle mensen met een contactberoep mogen tijdens de coronacrisis werken. U moet zich houden aan deze (hygiëne)regels.

Extra maatregelen vanaf 29 september

Vanaf 29 september om 18.00 uur gelden extra maatregelen in verband met corona. Deze maatregelen gelden in elk geval voor 3 weken:

  • U moet de gegevens van uw klanten registreren (registratieplicht). De registratieplicht geldt niet als u daardoor uw beroep niet kunt uitoefenen of als het de veiligheid of welzijn van iemand in de weg staat (bijvoorbeeld voor zorgverleners, handhavers en opsporingsambtenaren).
  • Het kabinet geeft het dringende advies om ook mondkapjes te dragen in publieke binnenruimtes. Dit geldt voor u en uw klanten. Lees meer over mondkapjes en uw bedrijf.

Wat zijn contactberoepen?

Alle mensen met een contactberoep mogen aan het werk. Contactberoepen zijn bijvoorbeeld:

  • (para)medische beroepen (zoals fysiotherapeut, diëtist, ergotherapeut, tandprotheticus, keuringsarts)
  • persoonlijke verzorging (zoals kapper, schoonheidsspecialist, pedicure)
  • alternatieve geneeswijzen (masseur, acupuncturist, chiropractor, homeopaat)
  • rij-instructeurs
  • tattooshops
  • sekswerkers

Regels voor contactberoepen

Voor contactberoepen gelden deze regels:

  • Klanten mogen alleen op afspraak komen. Spreid de afspraken over de dag en zorg dat er zo weinig mogelijk contact tussen uw klanten is.
  • U moet uw klant vragen of hij gezondheidsklachten heeft: neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn, lichte hoest, verhoging (tot 38 C°) of koorts. Of dat een huisgenoot deze klachten heeft. Als dat zo is, mag de klant niet komen.
  • Maak duidelijk hoeveel klanten er tegelijk in uw zaak mogen zijn. U mag klanten weigeren.
  • Uw werknemers die klantcontact hebben moeten zich iedere ochtend temperaturen om te kijken of ze koorts hebben. Bij koorts mogen ze niet werken.
  • Werknemers die last hebben van verkoudheidsklachten of koorts moeten thuisblijven. Ook als zijn huisgenoten hebben met verkoudheidsklachten of koorts.
  • Zorg voor maximale hygiëne: minimaal 1 keer per uur handen wassen, in ieder geval handen wassen voor en na de behandeling, handen wassen bij binnenkomst, niezen of hoesten in de elleboog, gebruik papieren zakdoek, maak na iedere klant de werkplek en het materiaal schoon.
  • Zorg voor goede ventilatie in uw zaak.
  • Maak de regels voor uw klanten duidelijk en zichtbaar buiten en in uw zaak.

Deze regels gelden ook als u geen zaak heeft, maar thuis of bij de klant thuis werkt. Als het nodig is dan kan de overheid weer beslissen dat u moet stoppen.

Protocollen voor contactberoepen

Bekijk of uw branche een protocol heeft opgesteld met daarin speciale regels voor uw beroep. Bijvoorbeeld:

Let op: een protocol is geen wetgeving, maar een uitwerking van de RIVM-adviezen voor de werkvloer.

Financiële regeling gebruiken

Wilt u door de coronacrisis een financiële regeling aanvragen of heeft u dat al gedaan? Het open of dicht zijn van uw zaak speelt geen rol. Als u voldoet aan de voorwaarden van de specifieke regeling dan kunt u deze aanvragen of gebruiken.

Deze content is geplaats door:

Contact:

Antwoord voor bedrijven

Telefoonnummer(s):

088 - 042 44 00

Links:

Bekijk alle contactopties

/vragen-over-wetten-en-regels/

Forums:

Vraag advies aan andere ondernemers op Higherlevel.nl

https://www.higherlevel.nl/